top of page
  • Zdjęcie autoraDaniel

Pomysł na talię: Czarny rynek

Dziś przedstawię pierwszą talię, która weźmie udział w testach wieloosobowych. Mój wybór padł na talię opartą na poziomie przestępczości, który jako jedyny wymaga poziomu lokalnego, więc wydaje się najtrudniejszy do ogarnięcia przez graczy i wypadałoby go przetestować jak najszybciej.


Krok pierwszy - wybór pasujących kart


Póki możliwych kart nie jest zbyt dużo, wybieramy wszystkie te, które wydają się pasować do pomysłu. Gdy karcianka się rozrasta i liczba różnych kart jest liczona w setkach, czy nawet tysiącach, przeciętny gracz nie jest w stanie ogarnąć je wszystkie i dlatego liczba różnorodnych talii jest praktycznie nieograniczona.

Wspominałem dawno temu, że tworzenie talii w karciankach jest równie ekscytujące, co sama rozgrywka. Spostrzegawczość gracza i łączenie dwóch lub więcej kart w teoretyczne "comba" może dać graczowi sporą przewagę nad innymi.

Poniżej zamieściłem zdjęcie mojego pierwszego wyboru. Oczywiście trafiły tam karty odnoszące się do poziomu przestępczości, trochę Planów nawiązujących do Zdarzeń i dwóch Urzędników.

Biorąc pod uwagę, że jedną kartę możemy skopiować w tali maksymalnie 4 razy, to gdybyśmy do niej wrzucili wszystkie powyższe karty, talia liczyłaby ponad 100 kart, czyli zdecydowanie za dużo (o czym też wspominałem w poprzednich wpisach). Musimy zatem sporą część odrzucić.


Krok drugi - pomysł


Przeglądamy zatem wybrane karty i zauważamy, że część z nich ma podobne działanie lub odnosi się do tego samego typu kart. Na pewno widać spore możliwości manipulacji głosowaniami Rady Miasta, niszczenia Dzielnic, czy usuwania Urzędników z gry, ale ja skupiłem się na odrzucaniu kart z ręki przeciwnika.


Zacząłem od wyboru Planów. Cztery z nich są w 4 kopiach, a dwa tylko w 2 kopiach (co daje 20 kart). Błyskotliwy polityk powinien być przydatny w tej talii, ale nie wybrałem aż tak dużo Zdarzeń typu Kontra, aby mieć pewność, że nie będzie mi on zalegał na ręce zbyt często. Natomiast Bezradny przeciwnik może być osiągalny, ale sporo zależy to od przeciwnika i dopiero po kilku rozgrywkach będę wiedział, czy zwiększyć ilość tej karty (tym bardziej, że główny pomysł polega na usuwaniu kart z ręki przeciwnika).

Pamiętaj, aby kontrolować sumę punktów zwycięstwa, jakie możesz zdobyć za pomocą wybranych planów!

Wybrane plany dają w sumie 38 punktów zwycięstwa, więc aby uzyskać 20 potrzebnych do zwycięstwa wystarczy wypełnić około połowę z nich.


Następnie odrzuciłem te Zdarzenia, które według mnie nie będą pasować do głównego pomysłu. Zostało ich dalej za dużo, ale już po wyborze Planów wiedziałem, że mam 40 wolnych miejsc w talii. Decydując się na odrzucanie kart u przeciwnika, przeglądnąłem jeszcze raz wszystkie wcześniej pominięte Zdarzenia i znalazłem Rak płuc, który wymaga poziomu zanieczyszczeń 2+, ale wpisuje się idealnie w moją ideę.


Ostatecznie zdecydowałem, które karty pasują mi najbardziej, a spośród nich wybrałem te, których częstość użycia przewiduję mniejszą lub których ważność uznałem za niższą.


Dokonany wybór zamieściłem na powyższych 3 screenach. Wybranych Zdarzeń jest 40 sztuk, co razem z Planami daje idealne 60 planowanych kart.


Krok trzeci - strategia


Czas na przedstawienie pomysłów na grę tą talią.

Poziom przestępczości - Wiele wybranych kart wymaga dodatniego poziomu przestępczości, zatem głównym moim celem zainteresowania będą Dzielnice zwiększające ten poziom oraz ich bezpośrednie otoczenie. Pamiętając, że Dzielnice typu Policja mogą zdecydowanie zmniejszyć ten poziom, muszę starać się budować te Dzielnice daleko od siebie.


Oczywiście przeciwnik zrobi wszystko, aby mi przeszkodzić, więc dlatego w talii znalazły się Zapłacisz za to!, które może i nie przeszkodzi w budowie, ale na pewno ukarze przeciwnika boleśnie i będzie on zastanawiał się następnym razem, czy warto to zrobić ponownie.


Planowane wyburzenia też mogą usunąć problematyczną Dzielnicę, no chyba, że przeciwnik odrzuci 1 kartę, co znowu jest po mojej myśli (dlatego jest ich 4 sztuki). Jeżeli się okaże, że i tak przeciwnik będzie mi bruździł zbyt poważnie, trzeba będzie dołożyć do talii Pożar, który może pomóc.


Ostatnią kartą pomagającą w konstrukcji mapy jest List z pogróżkami. Tu też mogę osiągnąć jeden z dwóch pozytywnych dla mnie efektów. Jeżeli gracz zagłosuje tak jak ja, mogę przebudować problematyczną Dzielnicę lub przeszkodzić mu w obniżeniu moich możliwości, a w przeciwnym przypadku musi odrzucić wszystkie swoje karty.

  • Odrzucanie kart

Część Planów opiera się na tym, że któryś z graczy odrzuca kartę, co oznacza, że gdy są one wyłożone na stole, przeciwnik wie, że w każdej w opisanych sytuacji z poprzedniego podpunktu, jeżeli wybierze odrzucenie kart, da mi punkty zwycięstwa.


Warto zauważyć miłe combo: List z pogróżkami idealnie wpisuje się w wymagania Bezradnego przeciwnika. Można założyć, że przeciwnik wybierze przegrane głosowanie niż oddanie mi 3 punktów zwycięstwa.


Brak prądu też może być przydatny, zarówno w wypełnieniu Bezradnego przeciwnika, jak i w spowolnieniu przeciwnika, ponieważ innym elementem mojej strategii jest dociąganie kart (o tym poniżej).


Bomba pułapka może mieć bardzo wiele zastosowań, o ile zostanie rzucona. Przeciwnik może szybko nauczyć się, że mam taką kartę w talii i będzie trzymał się z dala od tego typu Dzielnic. Ale już moja w tym głowa, aby w innych Dzielnicach brakowało dóbr, do czego może służyć Świąteczny szał zakupów, czy też po prostu używanie ich do budowania odpowiednich Dzielnic.

  • Dzielnice Handlowe

Dochodzimy do głównego punktu strategii. Mój pomysł opiera się na tym, aby skupić się na Dzielnicach Handlowych w bezpośredniej okolicy Dzielnic przestępczych, a dokładniej na dodawaniu i używaniu Usług.

Plany Nielegalne przychody powinny być łatwe do wypełnienia zarówno przez Świąteczny szał zakupów, Siedzibę mafii, Stare doki, które będę mógł aktywować swoimi licznymi Zdarzeniami przestępczymi. Także wiele innych Dzielnic Handlowych potrafi generować Usługi, więc wystarczy, że znajdą się one pod dodatnim wpływem poziomu przestępczości.


Kolejny Plan Ruch w interesie daje jeszcze więcej punktów zwycięstwa, ale wymaga już, aby Dzielnica Handlowa była celem karty lub akcji, a o to powinienem zadbać Świątecznym szałem zakupów, Brudnymi pieniędzmi, Haraczem, czy nawet Planowanymi wyburzeniami.

  • Dociąganie kart

Haracz pozwala na dociąganie 1 karty w zamian za 1 Usługę z odpowiedniej Dzielnicy, o co postarać się mogę działaniem opisanym poprzednio.


Brudne pieniądze w najgorszym przypadku posłużą do mielenia talii w poszukiwaniu potrzebnych kart, ale przy odpowiedniej sytuacji na mapie miasta mogą w zamian za 1 kartę dać realnie 2 lub więcej kart. Widoczna obok Dzielnica hazardu oprócz zwiększenia wydajności Brudnych pieniędzy, pozwala na kolejne mielenie talii. Co więcej, każdy gracz może jej użyć, a przecież odrzucenie karty wypełnia Plan Odświeżanie przepisów.

  • Wisienka na przestępczym torcie

Do talii dorzuciłem jeszcze kilka prewencyjnych kart. Zmiana planów jest dobra w każdej talii i oprócz zniwelowania Planów przeciwnika, pozwala na spełnienie mojego Błyskotliwego polityka.


Zabójstwo na zlecenie pozwoli na usunięcie zbyt przydatnych Urzędników przeciwnika, ale nie jest to zbyt istotne w mojej talii, więc dodałem tylko 2 kopie tej karty.


Prawdziwą wisienką są Choroby przewlekłe, które wpisują się w pomysł odrzucania kart, a do tego odbierają 1 punkt zwycięstwa (trzeba pamiętać, że ta karta działa także na mnie, więc Dzielnica hazardu może być wtedy niebezpieczna).


Ostatnią kartą są Przepychanki polityczne, które też wydają się idealnym dla mnie źródłem punktów zwycięstwa.


Podsumowanie


Mam nadzieję, że nazwa talii Czarny rynek jest już dla czytających jasna i zrozumieliście jej ogólny zarys. Talia ta wymaga sporo skupienia i daje bardzo dużo możliwości reakcji w zależności od sytuacji w mieście i zachowania przeciwników. Szczerze nie mogę się doczekać testu z innymi taliami. Jestem bardzo ciekaw, co okaże się głównym jej wrogiem i na co będę musiał głównie uważać.



A Ty masz pomysł na swoją talię opartą na poziomie przestępczości?

29 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page